Tekanan inflasi USD

Tekanan inflasi USD

2022-12-15 • Dikemaskini

Apa yang telah terjadi?

Inflasi AS mengekalkan momentumnya dan meningkat kepada 7.5% setakat 10 Februari. Indeks harga pengguna AS ialah 0.6% m/m berbanding 0.4% yang dijangkakan. 

Pasaran kini sedang memfaktorkan ke dalam harga enam kenaikan kadar pada 2022 berbanding lima kenaikan sehari sebelum ini.

Mengapakah ia begitu penting?

Indeks harga pengguna memberitahu perubahan pada harga barangan dan perkhidmatan yang dibeli oleh pengguna. Ia adalah indeks utama yang menunjukkan inflasi keseluruhan di Amerika Syarikat. 

Memandangkan inflasi adalah penting untuk penilaian mata wang dan kestabilan ekonomi, Rizab Persekutuan mesti bertindak cepat untuk tidak hilang kawalan. Oleh itu, persoalan utama sekarang ialah seberapa pantas FED akan meningkatkan kadar pada 16 Mac. Sementara itu, pasaran akan menggunakan sebarang petunjuk untuk meramalkan nilai kenaikan yang akan datang. 

Analisis teknikal

Indeks dolar AS, carta harian 

UsDollarDaily.png

Kita dapat melihat bahawa pasaran tidak percaya bahawa FED masih dapat mengawal keadaan kerana, selepas keputusan CPI yang lebih teruk daripada jangkaan, indeks dolar AS hampir tidak meningkat dan malah mengundur selepas itu. Nampaknya harga sudah bersedia untuk penembusan garisan trend dan penyongsangan trend global.

EUR/USD, carta H4

EURUSDDaily.png

Pasangan itu menembusi garis trend menurun selepas pernyataan hawkish ECB, yang kini menjadi sokongan utama. Data CPI yang lebih buruk daripada jangkaan tidak dapat menekan harga lebih rendah dari garisan trend ini. Oleh itu, kami menganggap bahawa pasangan itu akan meningkat dengan cepat selepas suatu pengukuhan yang singkat. Sasaran untuk pergerakan ini ialah 1.1480, 1.1530, dan 1.1680.

Kesimpulan

Hanya pernyataan yang sangat hawkish dan kenaikan kadar utama yang pesat dapat mengukuhkan dolar AS. Jika tidak, uptrend greenback akan berakhir selama bertahun-tahun. 

Serupa

Berita terkini

Deposit dengan sistem pembayaran tempatan anda

Notis pengumpulan data

FBS menyimpan rekod data anda untuk mengoperasikan laman web ini. Dengan menekan butang "Terima", anda menyetujui Polisi Privasi kami.

Callback

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Tukar nombor

Permohonan anda telah diterima

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Permohonan panggil balik seterusnya untuk nombor telefon ini
boleh dilakukan dalam dalam

Jika anda mempunyai isu yang perlu disegerakan, sila hubungi kami menerusi
Live Chat

Masalah dalaman. Sila cuba sebentar lagi

Jangan bazir masa anda – pantau bagaimana NFP mempengaruhi dolar AS dan kaut keuntungan!

Anda sedang menggunakan pelayar web yang versinya sudah lapuk.

Kemaskini kepada versi terkini atau cuba pelayar lain untuk penggunaan yang lebih selamat, selesa dan produktif.

Safari Chrome Firefox Opera