Matawang Kripto, cukai digital ke agenda teratas untuk mesyuarat G7

Matawang Kripto, cukai digital ke agenda teratas untuk mesyuarat G7

2019-11-11 • Dikemaskini

Pegawai kewangan daripada Kumpulan Tujuh orang demokrasi yang kaya akan menimbang risiko tentang mata wang digital baharu dan membahaskan bagaimana untuk mengenakan cukai terhadap syarikat yang berinovatif seperti Google dan Amazon ketika mereka bertemu di sebuah chateau utara Paris mulai Rabu.

Isu-isu itu, yang dibangkitkan oleh kesan digitalisasi pada ekonomi dunia, berada di puncak agenda untuk perhimpunan dua hari yang diselenggarakan oleh Menteri Kewangan Perancis Bruno Le Maire dan termasuk Setiausaha Perbendaharaan A.S. Steven Mnuchin.

Menteri-menteri kewangan sedang mengadakan pertemuan di bandar Chantilly untuk menyediakan landasan untuk sidang kemuncak pemimpin negara dan kerajaan G7, yang dijadualkan pada 24-26 Ogos di resort Basque Country of Biarritz, Perancis.

Bergantung pada menteri-menteri ketika mereka duduk untuk makan malam hari Rabu: pertumbuhan global yang perlahan dan kebijakan perdagangan Amerika pertama oleh Presiden A.S. Donald Trump, yang telah menyebabkan perang tarif dengan China dan ketegangan dengan Eropah.

Negara-negara G7 ialah Jerman, Perancis, Britain dan Itali di Eropah, termasuk Kanada, Jepun dan Amerika Syarikat.

Eropah dan A.S. telah menukar bilangan tarif yang terhad tetapi Trump telah mengancam lebih banyak kerosakan terhadap import kereta Eropah dalam usaha untuk berunding semula tentang hubungan perdagangan keseluruhan.

Perbincangan itu bergerak perlahan kerana kedua-dua belah pihak berbeza pendapat sama ada produk pertanian dan industri harus dimasukkan. A.S. mahu memasukkan produk ladang dan orang Eropah tidak.

Perselisihan tersebut dapat diperburuk oleh titik perdebatan baru: tuan rumah iaitu Perancis membuat keputusan untuk mengenakan cukai 3% ke atas pendapatan syarikat teknologi gergasi, yang kebanyakannya dari Amerika.

Syarikat-syarikat berteknologi tinggi menjalankan perniagaan di seluruh Eropah tetapi membayar cukai hanya di negara Kesatuan Eropah di mana ibu pejabat tempatan mereka berada, selalunya surga cukai rendah seperti Luxembourg atau Belanda. Hasilnya mereka membayar kadar yang jauh lebih rendah daripada perniagaan tradisional.

A.S. telah menganjurkan pendekatan antarabangsa yang lebih luas yang dibangunkan oleh Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan, sebuah organisasi yang berpusat di Paris yang mewakili banyak dunia yang lebih maju.

Pegawai A.S. berkata mereka sedang menyiasat langkah Perancis sebagai amalan perdagangan yang tidak adil yang boleh membawa kepada pembalasan. Mnuchin memberitahu wartawan bahawa "ini pastinya topik utama dalam agenda."

Le Maire, berkata cukai Perancis itu bertujuan untuk merangsang tindakan antarabangsa: "Sebaik sahaja akan ada penyelesaian antarabangsa, kami akan menarik balik cukai negara."

"Saya akan menggesa rakan-rakan Amerika saya, bukannya ... mengancam Perancis melalui sekatan untuk pergi ke arah dialog dan memasuki perundingan yang adil untuk mencari kompromi pada tahap G7, supaya kita akan memberikan dorongan baru kepada kerja yang sedang dilakukan di OECD, "katanya.

Di mana A.S. mungkin mendapati alasan yang lebih biasa dengan rakan kongsi G7nya akan berada dalam ketidakpercayaan tentang matawang kripto seperti Facebook yang mengumumkan tentang Libra baru-baru ini. Mnuchin berkata Jabatan Perbendaharaan A.S. "mempunyai kebimbangan yang sangat serius bahawa Libra boleh disalahgunakan oleh penjahat untuk mencuci wang dan pembiayaan pengganas ... Ini memang isu keselamatan negara." Le Maire telah menyuarakan kebimbangan yang sama dan telah menugaskan laporan oleh bank pusat utama.

Libra akan didasarkan pada teknologi yang diedarkan serupa dengan yang menuntun Bitcoin, tetapi dengan perbezaan utama. Nilai Bitcoin berfluktuasi, mengehadkan penggunaannya untuk membayar sesuatu. Sebaliknya, Facebook berharap dapat mengekalkan nilai Libra dengan agak stabil dengan mengikatnya ke dalam kumpulan mata wang utama. Rangkaian sosial membayangkan ia sebagai cara untuk menghantar wang di seluruh dunia tanpa bayaran yang signifikan. Facebook tidak akan menjalankan Libra secara langsung tetapi sebaliknya menubuhkan badan bukan keuntungan (NGO) dengan rakan-rakannya untuk mengawasi mata wang baru ini.

Isu yang lebih besar adalah keadaan kerjasama antarabangsa yang diwakili oleh G7 itu sendiri.

Trump telah mengganggu sidang kemuncak sebelumnya dengan enggan menandatangani untuk penyataan akhir, yang secara tradisinya merumuskan pandangan bersama kumpulan mengenai isu-isu utama seperti pemanasan global. Pegawai A.S. juga telah berkata terlebih terdahulu secara jelas menolak proteksionisme perdagangan seperti tarif. Selepas G7 tahun lalu yang dihoskan oleh Kanada, Trump menarik balik sokongan A.S. untuk kenyataan bersama itu dan mengkritik kritikan terhadap tuan rumah, Perdana Menteri Justin Trudeau.

Le Maire berharap perpaduan akan menang di bahagian.

"Memandangkan kita sedang menghadapi dunia yang tidak stabil, kita menghadapi cabaran utama berkaitan dengan pemanasan global, dengan peningkatan teknologi baru, kuasa baru China, mengukuhkan G7 harus menjadi matlamat kita," katanya.

Mnuchin berkata mesyuarat itu boleh berakhir dengan laporan pengerusi tentang perbincangan dan bukan kenyataan akhir yang ditandatangani oleh semua, bergantung kepada bagaimana tuan rumah mahu mengendalikan perkara ini.

Serupa

Berita terkini

Deposit dengan sistem pembayaran tempatan anda

Notis pengumpulan data

FBS menyimpan rekod data anda untuk mengoperasikan laman web ini. Dengan menekan butang "Terima", anda menyetujui Polisi Privasi kami.

Callback

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Tukar nombor

Permohonan anda telah diterima

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Permohonan panggil balik seterusnya untuk nombor telefon ini
boleh dilakukan dalam dalam

Jika anda mempunyai isu yang perlu disegerakan, sila hubungi kami menerusi
Live Chat

Masalah dalaman. Sila cuba sebentar lagi

Jangan bazir masa anda – pantau bagaimana NFP mempengaruhi dolar AS dan kaut keuntungan!

Anda sedang menggunakan pelayar web yang versinya sudah lapuk.

Kemaskini kepada versi terkini atau cuba pelayar lain untuk penggunaan yang lebih selamat, selesa dan produktif.

Safari Chrome Firefox Opera