S&P & Brent: Dua Bersaudara Akan Terus Mara

S&P & Brent: Dua Bersaudara Akan Terus Mara

2022-12-15 • Dikemaskini

Mengapa bersaudara?

Sekiranya anda meletakkan carta minyak bersebelahan dengan carta S&P500, anda akan mendapati bahawa kedua-dua aset ini mempunyai korelasi yang kuat.

Screenshot_10.png

Ini berlaku kerana pertumbuhan harga minyak biasanya disebabkan oleh peningkatan permintaan, yang diprovokasi oleh kegiatan ekonomi yang tinggi. Situasi semasa agak berbeza, di mana pertumbuhan harga Brent yang melampau lebih banyak disebabkan oleh masalah rantaian bekalan dan bencana alam. Namun, nampaknya rally kenaikan global masih belum berakhir, dan pasaran bakal mengalami satu lagi gelombang pertumbuhan pada bulan November kelak.

Mengapa begitu yakin?

Carta bulanan Brent (XBR/USD)

Screenshot_11.png

Brent kelihatan sangat bullish di carta global. Dan jika bukan sekarang, bila akhirnya kenaikan ini pasti akan tetap berlaku jua? Situasi makroekonomi semasa kondusif untuk pelanjutan trend ini, kerana permintaan terhadap minyak akan terus meningkat bila ekonomi global memulih dari wabak.

Pada carta bulanan, Brent kini sedang menembusi pola "Baji Menurun" (Falling Wedge). Kami menjangkakan trend ini akan berterusan kerana kandil bulan September tampak signifikan. Selain itu, anda boleh saksikan bahawa capahan bullish (bullish divergence) telah terjadi di carta RSI.

S&P500 (US500)

Pembetulan semasa di pasaran saham telah dicetus oleh risiko kenaikan kadar utama. Kenaikan kadar boleh memberi kesan yang negatif terhadap pertumbuhan harga, tetapi tiada siapa yang tahu bila kadar tersebut akhirnya akan dinaikkan. Menurut maklumat terbaru, ia mungkin akan dilakukana pada tahun 2022, tetapi masih belum ada pengumuman tarikh yang tepat.

Tambahan lagi, pembetulan semasa turut disertai dengan pembelian balik berskala besar dari syarikat-syarikat, yang membeli saham mereka. Dan membeli saham di waktu harga sedang berada di paras yang paling tinggi tampak seperti suatu yang gila, bukan?

Akhir-akhir ini pada tahun 2021, syarikat-syarikat FAANG S&P500 menjadi pendorong utama di indeks paling utama AS ini. Menurut analisis saham Facebook FBS, kita berhadapan dengan gelombang pertumbuhan pasaran yang ke-5 bagi tahun 2021. Ia boleh berlaku semasa Rally Tahun Baru. Pada tahun lalu, S&P500 naik 11% di bulan November dan 4% di bulan Disember. Seperti yang telah kami nyatakan sebelum ini di dalam analisis historikal pasaran AS kami, November dan Disember adalah bulan yang paling makmur bagi indeks US500.

Analisis teknikal

XBR/USD, carta harian

XBRUSDDaily.png

XBR/USD sudah masuk ke zon overbought, menurut RSI. Baru-baru ini ia telah turun dari aras rintangan $80. Harga perlu mengesahkan penembusan paras tertinggi lokal sebelum ini, sebab itulah saya menjangkakan aras $77.3 akan diuji semula. Sekiranya harga menembusi aras ini, sokongan seterusnya akan berada di $75.

Selepas harga melakukan ujian semula, rally akan diteruskan dengan $85 sebagai sasaran.

US500, carta harian

US500Daily.png

Gelombang kedua pembetulan ini sudah bermula, dan menurut teori gelombang, saiznya harus sama dengan yang pertama. Dalam kes ini, sasaran untuk US500 adalah 4250.

Bagi jangka masa panjang, sasaran untuk US500 adalah 5300.

Anda boleh dagangkan indeks US500 di FBS. Selain dari itu, satu lagi pilihan yang bagus adalah untuk memperdagangkansaham-saaham FAANG, yang prestasinya biasanya lebih baik dari indeks utama AS tersebut.

BERDAGANG SEKARANG

Serupa

Saham-saham Terbaik untuk Dibeli di Bulan April! 
Saham-saham Terbaik untuk Dibeli di Bulan April! 

Menjelang bulan April, para pelabur sedang mencari peluang terbaik dalam pasaran saham. Terdapat dua industri yang berkembang pesat yang kelihatan positif untuk jangka masa terdekat; saham-saham kenderaan elektrik (EV) dan perbankan.

Berita terkini

Deposit dengan sistem pembayaran tempatan anda

Notis pengumpulan data

FBS menyimpan rekod data anda untuk mengoperasikan laman web ini. Dengan menekan butang "Terima", anda menyetujui Polisi Privasi kami.

Callback

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Tukar nombor

Permohonan anda telah diterima

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Permohonan panggil balik seterusnya untuk nombor telefon ini
boleh dilakukan dalam dalam

Jika anda mempunyai isu yang perlu disegerakan, sila hubungi kami menerusi
Live Chat

Masalah dalaman. Sila cuba sebentar lagi

Jangan bazir masa anda – pantau bagaimana NFP mempengaruhi dolar AS dan kaut keuntungan!

Anda sedang menggunakan pelayar web yang versinya sudah lapuk.

Kemaskini kepada versi terkini atau cuba pelayar lain untuk penggunaan yang lebih selamat, selesa dan produktif.

Safari Chrome Firefox Opera