Strategi Pola Penyongsangan 1-2-3

Strategi Pola Penyongsangan 1-2-3

2023-04-03 • Dikemaskini

Setup penyongsangan 123 adalah satu formasi asas di carta, yang memberi amaran mengenai penyongsangan arah trend yang bakal menjelang.

Setup

Pola carta 123 adalah formasi tiga gelombang, di mana setiap pergerakan mencapai titik pangsi (pivot point). Di sinilah asal usul nama pola ini, titik pivot 1-2-3.

Begini rupa pola tersebut:

webite patterns 4.png

Pola 123 berfungsi dalam kedua-dua arah. Dalam kes pertama, trend bullish berubah menjadi bearish. Dan gambar kedua menunjukkan senario sebaliknya, trend bearish berubah menjadi bullish.

Struktur pola carta 123

Pola ini muncul selepas tiga pergerakan harga, yang membentuk tiga titik pivot dan satu aras pengesahan.

Titik pivot 1.

Ini adalah titik pusingan yang dibentuk oleh harga semasa trend berlangsung. Sekiranya harga menembusi garisan trend yang terdahulu selepas ia membentuk titik pivot 1, pola ini akan lebih andal (boleh dipercayai).

Titik pivot 2.

Titik pusingan seterusnya berkemungkinan besar akan terbentuk di luar garisan trend atau saluran sebelumnya. Ini adalah petunjuk yang baik bahawa trend mungkin sudah bersedia untuk berakhir dan menyongsang.

Titik pivot 3.

Titik pivot 3 sangat penting untuk pola carta penyongsangan 123. Untuk dikira sebagai formasi yang sah, titiknya tidak boleh melebihi titik pivot 1 (dalam kes yang paling teruk sekali pun, ia harus berada pada aras yang sama).

Aras pengesahan

Aras pengesahan adalah titik masuk kami di pasaran. Ia terletak pada aras yang sama dengan titik pivot 2. Apabila harga menembusi aras ini, buka posisi.

webite patterns 2.png

Aras sasaran

Untuk menetapkan sasaran, pedagang perlu menghubungkan titik pivot 1 dan 3 dengan satu garisan. Saiz pola 123 anda bersamaan dengan jarak vertikal antara Garisan 2 (iaitu garisan horizontal pada aras 2 titik pivot) dan titik tengah Garisan 1.

webite patterns 5.png

Setup renti rugi pola carta 123

Adalah sangat penting untuk menggunakan renti rugi ketika berdagang dengan pola carta 123. Renti rugi harus ditetapkan di bawah titik pivot 3 dalam penyongsangan trend bullish, dan di atas bagi trend bearish. Dalam keadaan kemeruapan pasaran yang tinggi, harga mungkin akan melepasi 2 titik pivot untuk sementara waktu. Oleh itu, adalah idea yang baik untuk menetapkan renti rugi sedikit melebihi titik pivot 3, kerana ini akan mencegah renti rugi daripada diaktifkan dengan sia-sia.

webite patterns 1.png

Setup pola 123 penerusan

Pola 123 juga boleh berfungsi sebagai pola penerusan. Dengan kata lain, ia boleh memberi signal bahawa trend tidak akan menyongsang.

Dalam kes ini, harga tidak menembusi “aras pengesahan” pada titik pivot 2. Sebaliknya, ia kembali ke aras titik pivot 3 dan menerobosnya. Setup ini memberi signal bahawa trend akan berterusan.

Renti rugi dalam formasi pola penerusan

Sekiranya anda berdagang dengan pola 123 sebagai formasi penerusan, maka pesanan renti rugi anda harus melebihi Pivot Point 2.

Aras sasaran pola 123 penerusan

Sasaran “pola penerusan 123” diukur dengan cara yang sama seperti pola 123 biasa. Satu-satunya pengecualian dalam kes ini, anda harus mengambil titik pivot 3 sebagai permulaan sasaran anda.

webite patterns 3.png

Contohnya

Alangkah bagus jika anda sudah mengetahui tentang pola 1-2-3 pada Mei 2021. Ini adalah urusniaga short terhebat yang pernah wujud! Mari kita lihat contoh yang terbaik untuk pola ini!

Carta harian Bitcoin

Screenshot_1.png

Setelah carta Bitcoin membentuk 1 titik pivot, harga turun di belakang garisan trend, di mana titik pivot 2 terbentuk. Kemudian harga melambung dan titik pivot 3 dan satu calon untuk aras renti rugi pun muncul. Setelah harga menembusi aras pengesahan, ia turun dan mengena sasaran pola ini.

Kesimpulan

Pola 123 adalah pola lazim yang biasanya muncul pada peringkat permulaan kebanyakan penyongsangan harga. Kadang kala, ia juga boleh memberikan signal tentang penerusan trend. Untuk mendapatkan signal yang berkualiti tinggi, lebih baik menggunakan pola 123 bersama dengan osilator (contohnya RSI). Pada saat RSI berada di nilai ekstrim, pola 123 akan memberikan signal yang paling tepat.  

Baca lebih lanjut

Serupa

Inflasi: definisi, penjelasan dan contoh
Inflasi: definisi, penjelasan dan contoh

Pada masa kini, setiap sumber berita heboh membincangkan tentang inflasi, artikel ekonomi berteriak-teriak mengenainya. Semakin ramai orang menjadi semakin keliru dengan semua maklumat yang diterbitkan.

Soalan yang lazim ditanya

  • Bagaimana cara membuka akaun di FBS?

    Klik butang 'Buka akaun' di laman web kami dan teruskan ke Laman Peribadi. Sebelum anda boleh mula berdagang, lengkapkan dahulu proses pengesahan profil anda. Sahkan alamat emel dan nombor telefon anda, sahkan ID anda. Prosedur ini menjamin keselamatan dana dan identiti anda. Sebaik anda selesai dengan semua prosedur keselamatan ini, pergi ke platform perdagangan yang menjadi pilihan anda, dan mulakan berdagang. 

  • Bagaimana cara untuk mula berdagang?

    Jika anda berumur 18+, anda boleh sertai FBS dan mulakan kembara FX anda. Untuk berdagang, anda perlukan sebuah akaun perbrokeran dan ilmu yang mencukupi tentang tindak-tanduk aset di pasaran kewangan. Mulakan dengan mempelajari ilmu-ilmu asas menerusi bahan-bahan pengajian percuma kami dan buka akaun di FBS. Mungkin anda mahu mencuba suasana perdagangan dengan wang maya di akaun Demo terlebih dahulu. Apabila anda sudah bersedia, masuk ke pasaran sebenar dan berdagang untuk berjaya.  

  • Cara-cara mengeluarkan wang yang anda raih di FBS?

    Prosedurnya jelas dan mudah. Pergi ke laman Pengeluaran di laman web, atau bahagian Kewangan di Laman Peribadi FBS dan akses Pengeluaran. Anda boleh dapatkan wang yang anda raih menerusi sistem pembayaran yang sama yang anda gunakan untuk deposit-deposit anda. Sekiranya anda mendanai akaun anda menerusi pelbagai kaedah, keluarkan keuntungan anda menerusi kaedah-kaedah yang sama, berkadaran dengan nisbah amaun deposit-deposit anda.

Deposit dengan sistem pembayaran tempatan anda

Notis pengumpulan data

FBS menyimpan rekod data anda untuk mengoperasikan laman web ini. Dengan menekan butang "Terima", anda menyetujui Polisi Privasi kami.

Callback

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Tukar nombor

Permohonan anda telah diterima

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Permohonan panggil balik seterusnya untuk nombor telefon ini
boleh dilakukan dalam dalam

Jika anda mempunyai isu yang perlu disegerakan, sila hubungi kami menerusi
Live Chat

Masalah dalaman. Sila cuba sebentar lagi

Jangan bazir masa anda – pantau bagaimana NFP mempengaruhi dolar AS dan kaut keuntungan!

Anda sedang menggunakan pelayar web yang versinya sudah lapuk.

Kemaskini kepada versi terkini atau cuba pelayar lain untuk penggunaan yang lebih selamat, selesa dan produktif.

Safari Chrome Firefox Opera