Bagaimana Cara Meraih Keuntungan Dengan Perdagangan Minyak Mentah?

Bagaimana Cara Meraih Keuntungan Dengan Perdagangan Minyak Mentah?

2023-04-04 • Dikemaskini

Ada ribuan, jika bukan jutaan, aset di dunia. Yang paling terkenal adalah euro, dolar, emas, bitcoin, dan lain-lain. Tetapi di antara mereka, satu aset yang sangat popular dan kontroversi telah memulakan beberapa peperangan, meruntuhkan pasaran, dan menjadi sangat sinonim dengan perkataan "komoditi."

Apakah itu perdagangan komoditi?

Kami mentakrifkan komoditi sebagai barang asas yang digunakan dalam perdagangan yang boleh ditukar ganti dengan barangan lain daripada jenis yang sama. Kita menggunakan komoditi sebagai input dalam pengeluaran barangan atau perkhidmatan lain. Kualiti komoditi tertentu mungkin sedikit berbeza-beza, tetapi ia secara asasnya seragam di antara semua para pengeluar. Apabila didagangkan di bursa, komoditi juga mesti memenuhi piawaian minimum yang ditentukan, yang dikenali sebagai gred asas.

Komoditi seperti minyak dan bijirin boleh memiliki kualiti yang berbeza secara drastik. Sebagai contoh, gred asas untuk kontrak niaga hadapan mentah ditentukan berdasarkan tahap kandungan hidrogen dan sulfur yang spesifik dalam minyak berkenaan.

imgonline-com-ua-Resize-C0Q8HgfHojyjPE0.jpg

Di pasaran forex, anda dagangkan kontrak komoditi, jadi anda tidak perlu menyusahkan diri anda dengan tarikh luput yang berbeza untuk niaga hadapan yang berbeza. Namun begitu, terdapat beberapa perkara penting mengenai perdagangan minyak mentah yang perlu anda ketahui terlebih dahulu.

Ketahui dan fahami apa yang menggerakkan pasaran minyak mentah

Minyak salah satu aset yang paling popular di dunia, jadi ada banyak faktor yang mempengaruhi harganya. Sama seperti mana-mana aset lain, harga minyak mentah dipengaruhi oleh penawaran dan permintaan. Kebanyakan minyak mentah dikeluarkan di AS, Arab Saidu, Rusia, Kanada, dan China. Secara keseluruhan, lima negara ini mengawal lebih daripada 50% of pengekstrakan minyak mentah global. Keadaan cuaca, perubahan permintaan, kebimbangan ekologi dan geopolitik semuanya memberikan kesan kepada harga minyak.

imgonline-com-ua-Resize-C7r2p3OYvdDl7jSH.jpg

Di carta, anda boleh melihat perubahan pengeluaran minyak mentah di AS sejak 1985. Apabila pandemik mula menjejaskan ekonomi, pengeluaran jatuh mendadak. Harga memberikan reaksi yang sepadan. Pada 20 April 2020, kontrak minyak mentah WTI bulan hadapan Mei 2020 turun 306%, atau $55.90, untuk sesi itu, ditutup pada negatif $37.63 setong di New York Mercantile Exchange. Ini menyebabkan pedagang kerugian berbilion-bilion dan mencetuskan panik di kalangan orang ramai, kerana tiada siapa yang dapat membayangkan bahawa harga komoditi itu mungkin jatuh sebanyak itu. Ia adalah yang pertama dan, buat masa ini, satu-satunya kes sepertinya di dalam sejarah.

imgonline-com-ua-Resize-Ctd3LXUSGcE.jpg

Tidak seperti kebanyakan produk, harga minyak tidak ditentukan sepenuhnya oleh bekalan, permintaan dan sentimen pasaran terhadap produk fizikal. Sebaliknya, penawaran, permintaan dan sentimen terhadap kontrak niaga hadapan minyak, yang banyak didagangkan oleh spekulator, memainkan peranan yang dominan dalam penentuan harga. Kontrak niaga hadapan sering digunakan sebagai lindung nilai terhadap turun naik harga. Minyak aset yang meruap, dan inilah sebabnya mengapa niaga hadapan menjadi begitu popular.

Terdapat juga swing permintaan yang bermusim untuk minyak mentah, yang ditunjukkan dengan jelas oleh "musim memandu musim panas" ("summer driving season") yang terkenal. Anda boleh melihat aksi harga yang bermusim ini dan kesan musim memandu musim panas pada carta di bawah.

imgonline-com-ua-Resize-yeoSJankbY0.jpg

Carta kemusim di atas menunjukkan aksi harga sepanjang tempoh 20 tahun. Seperti yang anda boleh lihat, lebih mudah untuk meraih keuntungan daripada perdagangan minyak mentah dengan membelinya sebelum musim panas.

Memahami orang ramai

Pedagang minyak tidak bertindak secara rawak. Ada yang membeli minyak kerana permintaan bermusim, manakala yang lain menjualnya kerana taufan yang menutup operasi telaga minyak. Peristiwa-peristiwa fundamental mempunyai tempoh dan kesan yang berbeza. Profesional menggunakan niaga hadapan minyak sebagai lindung nilai terhadap kemeruapan di pasaran. Pedagang runcit, sebaliknya, suka perubahan besar dalam harga. Minyak boleh bertindak dengan cara yang tidak dapat anda lupakan, dan kejatuhan bulan April 2020 membuktikannya. Satu strain Covid-19 yang baru telah ditemui di Afrika Selatan pada November 2021. Harga emas hitam telah jatuh lebih daripada 13% pada hari itu — natijah yang tidak dapat ditandingi jika dibandingkan dengan komoditi lain, terutamanya emas.

Bagaimana cara untuk memilih antara minyak mentah WTI dan Brent

Lantaran dari kemajuan dalam penggerudian dan fracking minyak, terdapat trend di mana West Texas Intermediate (WTI) menjadi lebih murah daripada minyak Mentah Brent. Sebelum ini, Minyak Mentah Brent kebiasaannya lebih murah daripada West Texas Crude. Walau bagaimanapun, revolusi industri syal Amerika dan peningkatan pengeluaran menyebabkan harga minyak jatuh dari atas $100 kepada bawah $50 dari 2014 hingga 2015.

Faktor lain yang boleh membawa kepada perbezaan ketara antara Minyak Mentah Brent dan West Texas Intermediate ialah masalah geopolitik. Semasa krisis, perbezaan ini menjadi lebih ketara apabila ketidaktentuan politik membawa kepada lonjakan harga Minyak Mentah Brent. West Texas Intermediate kurang terjejas kerana ia dihasilkan di kawasan daratan di Amerika Syarikat. Akibatnya, harga kedua-dua jenis minyak sejajar pada kebanyakan masa.

imgonline-com-ua-Resize-pcBxJKiHoKfadIhJ.jpg

Perbezaan harga boleh mencerminkan kemudahan penapisan, geografi tempat minyak dihasilkan, kos pengangkutan ke tempat kontrak dipenuhi, dan keadaan politik dan ekonomi di kawasan tempat minyak itu dijual. Tetapi perbezaan harga yang semakin meningkat pada tahun 2011 sering dikaitkan dengan kesesakan dalam proses pengangkutan produk ke Cushing, Oklahoma, di mana kontrak niaga hadapan minyak WTI diselesaikan. Jurang itu mula mengecil pada 2014 apabila kesesakan ini berkurangan, tetapi ia melebar lagi pada 2017.

Minyak bersifat meruap, dan untuk mendapatkan yang terbaik daripada turun naik pasaran, anda perlu sentiasa cakna dengan berita fundamental dan analisis teknikal. Untuk mendapatkan maklumat yang terkini dan relevan yang akan membantu anda meraih keuntungan dalam perdagangan minyak, lawati seksyen tenaga di laman FBS. Anda boleh dagangkan minyak dengan FBS melalui MetaTrader 4 dan 5, dan aplikasi FBS Trader. Minyak Brent didagangkan sebagai XBR/USD, dan minyak mentah ialah XTI/USD.

Dengan MT4, anda boleh automasikan perdagangan anda menggunakan expert advisor (EA) dan robot perdagangan. Komoditi yang tersedia menerusi MT4 adalah XTIUSD (US Crude) dan XBRUSD (UK Brent). Selain itu anda boleh dagangkan XNGUSD (US natural gas). Baca lebih lanjut tentang kelebihan-kelebihan MT4 dalam artikel kami.

Baca lebih lanjut

Serupa

Bagaimana cara berdagang dengan pola Cypher?
Bagaimana cara berdagang dengan pola Cypher?

Pola Cypher bukanlah formasi carta perdagangan yang paling terkenal. Namun begitu, instrumen perdagangan ini boleh membantu anda memahami dan meramalkan pergerakan harga dengan lebih baik.

Soalan yang lazim ditanya

  • Bagaimana cara membuka akaun di FBS?

    Klik butang 'Buka akaun' di laman web kami dan teruskan ke Laman Peribadi. Sebelum anda boleh mula berdagang, lengkapkan dahulu proses pengesahan profil anda. Sahkan alamat emel dan nombor telefon anda, sahkan ID anda. Prosedur ini menjamin keselamatan dana dan identiti anda. Sebaik anda selesai dengan semua prosedur keselamatan ini, pergi ke platform perdagangan yang menjadi pilihan anda, dan mulakan berdagang. 

  • Bagaimana cara untuk mula berdagang?

    Jika anda berumur 18+, anda boleh sertai FBS dan mulakan kembara FX anda. Untuk berdagang, anda perlukan sebuah akaun perbrokeran dan ilmu yang mencukupi tentang tindak-tanduk aset di pasaran kewangan. Mulakan dengan mempelajari ilmu-ilmu asas menerusi bahan-bahan pengajian percuma kami dan buka akaun di FBS. Mungkin anda mahu mencuba suasana perdagangan dengan wang maya di akaun Demo terlebih dahulu. Apabila anda sudah bersedia, masuk ke pasaran sebenar dan berdagang untuk berjaya.  

  • Cara-cara mengeluarkan wang yang anda raih di FBS?

    Prosedurnya jelas dan mudah. Pergi ke laman Pengeluaran di laman web, atau bahagian Kewangan di Laman Peribadi FBS dan akses Pengeluaran. Anda boleh dapatkan wang yang anda raih menerusi sistem pembayaran yang sama yang anda gunakan untuk deposit-deposit anda. Sekiranya anda mendanai akaun anda menerusi pelbagai kaedah, keluarkan keuntungan anda menerusi kaedah-kaedah yang sama, berkadaran dengan nisbah amaun deposit-deposit anda.

Deposit dengan sistem pembayaran tempatan anda

Notis pengumpulan data

FBS menyimpan rekod data anda untuk mengoperasikan laman web ini. Dengan menekan butang "Terima", anda menyetujui Polisi Privasi kami.

Callback

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Tukar nombor

Permohonan anda telah diterima

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Permohonan panggil balik seterusnya untuk nombor telefon ini
boleh dilakukan dalam dalam

Jika anda mempunyai isu yang perlu disegerakan, sila hubungi kami menerusi
Live Chat

Masalah dalaman. Sila cuba sebentar lagi

Jangan bazir masa anda – pantau bagaimana NFP mempengaruhi dolar AS dan kaut keuntungan!

Anda sedang menggunakan pelayar web yang versinya sudah lapuk.

Kemaskini kepada versi terkini atau cuba pelayar lain untuk penggunaan yang lebih selamat, selesa dan produktif.

Safari Chrome Firefox Opera