1. FBS broker  >
  2. Blog FBS >
  3. 8 Pola Candlestick Bearish Yang Hebat
2023-04-03 • Dikemaskini

8 Pola Candlestick Bearish Yang Hebat

1_867x488_cover.png

Apabila anda membuat keputusan untuk memulakan perdagangan, bergantung hanya pada gerak hati dan pemahaman yang umum tentang pasaran selalunya tidak mencukupi. Anda juga perlu pandai menganalisis carta harga dan membuat kesimpulan anda sendiri daripadanya. Salah satu carta yang paling deskriptif ialah carta candlestick.

Pola candlestick menunjukkan pergerakan harga aset dalam jangka masa tertentu. Sebagai satu petua, candlestick menunjukkan empat harga aset: harga pembukaan, harga penutupan, harga tinggi dan harga rendah.

2_867x488_candle.png

Terdapat pelbagai jenis candlestick, tetapi kesemuanya menunjukkan sama ada pergerakan harga adalah bullish atau bearish.

Apa Yang Candlestick Bearish Boleh Beritahu Kepada Kita

Candlestick bearish biasanya berwarna merah di carta pergerakan harga. Berlawanan dengan candlestick bullish yang menunjukkan kenaikan harga aset, pola candlestick bearish menunjukkan penurunan secara beransur-ansur dalam pergerakan harga. Keupayaan untuk mengecam trend pergerakan harga ini membantu pedagang mencari masa yang terbaik untuk membuka perdagangan jual, jadi adalah penting untuk mengkaji pola ini untuk perdagangan yang berjaya dan menguntungkan. Terdapat lapan pola candlestick bearish yang tipikal, yang akan kita bincangkan di bawah.

Shooting Star

Shooting Star ialah pola penyongsangan yang bearish. Ini bermakna pola sedemikian menunjukkan kemungkinan akan berlakunya perubahan arah harga. Shooting Star mempunyai badan yang pendek dan sumbu atas yang panjang yang menunjukkan bahawa arah trend menaik dalam pergerakan harga akhirnya akan berpusing ke bawah.

3_867x488_Bintang_Tangkapan.png

Biasanya, Shooting Star muncul pada di kemuncak suatu uptrend, apabila aset dibuka tinggi dan terus didagangkan lebih tinggi, tetapi pada akhirnya jatuh ke bawah dan ditutup berhampiran harga pembukaan. Shooting Star menunjukkan betapa, walaupun terdapat minat dan permintaan dari pembeli, penjual masih berjaya menurunkan harga.

Contoh Shooting Star

4_867x488_Bintang_Tangkapan_ex.png

Seperti yang kita boleh lihat pada carta ini, Shooting Star muncul di kemuncak uptrend. Tetapi penolakan (rejection) harga oleh penjual menunjukkan permulaan downtrend baharu. Jadi kita boleh simpulkan, Shooting Star adalah petanda harga aset berkemungkinan akan turun.

Bearish Engulfing Crack

Tidak seperti pola sebelumnya, pola bearish engulfing terdiri daripada dua candlestick. Candlestick pertama adalah bullish dan menunjukkan bahawa harga penutupan lebih tinggi daripada harga pembukaan dan pembeli mengawal harga. Candlestick kedua, sebaliknya, adalah bearish. Ia benar-benar membayangi rakan bullishnya dan menunjukkan bahawa pada hari ini penjual berjaya mengatasi pembeli dan menolak harga ke bawah. Perkataan Inggeris "engulfing" bermaksud menyelubungi, menutupi, menyelimuti, membayangi.

Walaupun pola ini bearish, ia tidak semestinya menandakan penyongsangan sepenuhnya dalam pergerakan harga. Harga boleh jadi akan terus turun dan anda boleh short aset anda dengan selamat. Atau ia boleh naik dan menjejaskan perdagangan anda. Jadi sebelum membuat keputusan, anda tidak sepatutnya melihat pada pola semata-mata. Sebaliknya, lihat gambaran yang lebih besar: adakah harga aset ini dalam arah trend menaik atau menurun? Jawapannya akan membantu anda membuat keputusan yang betul. Jika bearish engulfing terbentuk selepas pembetulan menaik dalam downtrend yang lebih besar dan menghampiri tahap rintangan yang besar, kebarangkaliannya besar isyarat jual ini boleh dipercayai.

Contoh Bearish Engulfing

5_867x488_Bearish_Engulfing_ex.png

Di carta ini anda boleh melihat bagaimana selepas sedikit kenaikan harga, candlestick bullish segera diikuti oleh penurunan harga yang menyelubunginya sepenuhnya. Pola bearish engulfing ini diikuti dengan penurunan harga serta-merta yang sejajar dengan trend menurun umum harga aset.

Evening Star

Evening Star ialah satu lagi pola bearish yang menunjukkan kebarangkalian penyongsangan uptrend harga. Evening Star yang tipikal terdiri daripada 3 candlestick. Candlestick yang pertama adalah bullish dan menunjukkan kenaikan harga yang stabil dan pantas. Candlestick yang kedua adalah sangat pendek disebabkan oleh penurunan permintaan untuk aset dan kenaikan harga yang perlahan. Tidak seperti dua yang pertama, candlestick yang ketiga dan terakhir pola ini adalah bearish: harga pembukaan pada hari ketiga jelas lebih rendah daripada hari kedua dan ditutup lebih rendah. Candlestick ini menunjukkan bahawa pada hari ketiga bear lebih menguasai situasi, jadi harga mula turun.

Evening Stars dianggap sebagai petunjuk yang boleh dipercayai bagi trend menurun yang berterusan dalam pergerakan harga.

Contoh Evening Star

6_867x488_Evening_Star_ex.png

Carta ini menggambarkan Evening Star yang tipikal. Harga aset berkembang dengan perlahan tetapi yakin, apabila ia tiba-tiba melonjak kemudian menjadi rata, dan kemudian turun mendadak seperti mana mendadaknya kenaikannya tadi, itu menandakan trend menurun baharu muncul dalam pergerakan harga.

Tweezer Top

Tweezer Top adalah satu lagi pola bearish yang terdiri daripada 2 candlestick. Tweezer Top mudah dikenali di carta harga kerana kedua-dua candlestick mempunyai paras tertinggi yang hampir sama dan berlaku berturut-turut. Perbezaan di antara keduanya ialah candlestick yang pertama pada pasangan itu bersifat bullish, menunjukkan bahawa bulls telah berjaya menaikkan harga, manakala candlestick yang kedua adalah bearish, menunjukkan bahawa bears telah menolak harga ke bawah.

Pola ini menunjukkan bahawa harga aset telah mencapai titik tertinggi yang boleh dicapai pada masa itu dan pembeli tidak bersedia untuk membeli lebih banyak aset ini dengan harga yang lebih tinggi. Carta ini menunjukkan permulaan downtrend semula jadi dalam pergerakan harga untuk aset ini.

Contoh Tweezer Top

7_867x488_Tweezer_Top_ex.png

Seperti yang dapat kita lihat pada carta ini, Tweezer Top ialah pola yang berlaku berhampiran puncak uptrend dengan sebatang candlestick bearish mengikuti candlestick bullish pada ketinggian yang lebih kurang sama. Selepas Tweezer Top, harga mula menurun kerana bears lebih berkuasa dalam mempengaruhi harga aset.

Dark Cloud Cover

8_867x488_Dark_Cloud_Cover.png

Dark Cloud adalah satu lagi pola graf candlestick yang berpotensi meramalkan penyongsangan pergerakan harga. Dark Cloud terdiri daripada dua candlestick: candlestick bullish dan candlestick bearish yang dibuka lebih tinggi daripada candlestick sebelumnya dan ditutup berhampiran titik tengahnya. Pola ini menunjukkan bahawa pada hari kedua pembeli sebenarnya telah berjaya menaikkan harga, tetapi akhirnya penjual cepat mengambil alih dan menolaknya ke bawah.

Walaupun pada hakikatnya Dark Cloud dianggap sebagai pola yang bearish, ia tidak betul-betul andal. Anda perlu mengenal pasti trend menaik yang jelas untuk memastikan Dark Cloud meramalkan penurunan dalam pergerakan harga.

Contoh Dark Cloud Cover

9_867x488_Dark_Cloud_Cover_ex.png

Carta ini menunjukkan bagaimana Dark Cloud boleh ditafsirkan sebagai tanda kemerosotan yang akan berlaku. Anda boleh melihat dengan jelas bahawa harga aset sedang berada dalam uptrend. Kemudian, candlestick bullish tiba-tiba diikuti oleh candlestick bearish yang dibuka lebih tinggi tetapi ditutup pada bahagian tengah candlestick sebelumnya. Pola ini seterusnya diikuti oleh satu siri candlestick bearish, menunjukkan permulaan dan kesinambungan trend menurun baharu.

Shrinking Candles

Pola Shrinking Candles menampilkan beberapa candlestick, setiap satunya bersaiz lebih kecil daripada yang sebelumnya, membawa kepada penyongsangan dalam pergerakan harga. Sebab di sebalik ini ialah ketidakseimbangan antara permintaan dan penawaran aset: apabila banyak penjual ingin menjual satu aset dan tidak ramai pembeli yang ingin membelinya, harga aset ini pasti akan jatuh. Shrinking Candles boleh membantu meramalkan ini kerana saiz candlestick yang mengecut menunjukkan penurunan harga.

Contoh Shrinking Candles

10_867x488_Mengecut_Lilin_ex.png

Di carta ini kita dapat melihat bagaimana candlestick yang bullish diikuti oleh dua candlestick yang jauh lebih pendek, yang memuncak dengan sebatang candlestick bearish dengan harga penutupan yang lebih rendah daripada harga terendah candlestick kedua. Ini menunjukkan bagaimana, walaupun semua usaha dilakukan untuk menaikkan harga, penjual berjaya mengatasinya dan mengubah trajektori pergerakan harga.

Hanging Man

Hanging Man ialah pola candlestick bearish yang menunjukkan kebarangkalian yang sederhana tinggi untuk penurunan harga. Pola ini terdiri daripada satu candlestick dengan badan yang pendek dan sumbu yang panjang. Badannya terletak di bahagian atas julat lilin. Pola ini boleh dalam bentuk menaik dan menurun, dan biasanya muncul di bahagian puncak trend menaik. Hanging Man menunjukkan bahawa terdapat tekanan jualan yang sangat ketara pada aset tersebut, yang menyebabkan pergerakan harga ke bawah. Walau bagaimanapun, Hanging Man bukanlah indikator penyongsangan harga yang paling boleh dipercayai, jadi penting untuk mencari tanda-tanda lain untuk menguatkan ramalan anda.

Contoh Hanging Man

11_867x488_Lelaki_Tergantung.png

Carta ini menggambarkan kenaikan harga aset yang stabil, tetapi sebatang candlestick pendek dengan sumbu yang panjang tiba-tiba muncul pada penghujung uptrend, mengubah hala tuju pergerakan harga dan memulakan downtrend baharu. Adalah penting untuk bertindak dengan cepat apabila anda melihat pola ini, tetapi anda juga harus mendapatkan gambaran yang lebih meluas tentang perubahan semasa harga aset.

Three Black Crows

Three Black Crows (Tiga Gagak Hitam) adalah satu lagi pola bearish yang menunjukkan kemungkinan penyongsangan pergerakan harga. Seperti yang anda boleh teka dari namanya, pola ini terdiri daripada tiga candlestick bearish (lazimnya bertubuh panjang) yang dibuka lebih tinggi daripada candlestick sebelumnya, tetapi ditutup jauh lebih rendah. Pola ini menunjukkan bahawa penjual telah berjaya menekan harga aset turun sebanyak tiga kali berturut-turut dan kini mengatasi pembeli.

Three Black Crows adalah pola bullish yang sangat ketara, tetapi masih memerlukan bantuan indikator teknikal lain untuk mengesahkan bahawa ia benar-benar meramalkan penurunan harga aset.

Contoh Three Black Crows

12_867x488_Tiga_Black_Crows.png

Carta ini menunjukkan uptrend yang perlahan tetapi stabil dengan sangat sedikit candlestick bearish muncul di sana sini. Iaitu, sehingga kita menemui tiga candlestick menurun dengan sumbu yang sangat pendek, yang tutup jauh di bawah satu sama lain. Selepas itu, pergerakan harga mengalami kemerosotan, menunjukkan bahawa pola tiga Three Black Crows sebenarnya indikator penurunan harga yang agak boleh dipercayai.

Bagaimana Cara Untuk Mempraktikkan Pola Candlestick

Dalam perdagangan, sekadar mengetahui nama-nama pola candlestick tidak mencukupi. Pedagang yang baik juga boleh mengesan pola ini dengan cepat dan membuat keputusan yang membawakan mereka lebih banyak keuntungan berdasarkan pola ini. Sudah tentu, untuk menggunakan pengetahuan anda tentang candlestick bearish dengan jayanya memerlukan latihan. Terdapat pelbagai cara untuk para pedagang baharu mempraktikkan kemahiran mengesan candlestick mereka:

  • kaji data terdahulu – anda boleh menarik carta untuk mana-mana tarikh dari mana-mana tahun dan cuba mencari pola bearish sendiri untuk berlatih;
  • menganalisis pasaran – adalah penting untuk memahami situasi pasaran yang boleh membawa kepada penyongsangan dalam pergerakan harga dan bagaimana candlestick bearish terbentuk di bawah keadaan sedemikian;
  • gunakan akaun demo – jika anda baru mula berdagang, menggunakan akaun demo adalah satu kemestian. Selain dari mengajar anda asas perdagangan, ia juga merupakan tempat yang baik untuk berlatih mengesan pola candlestick dan perkara yang perlu anda lakukan apabila ia berlaku.

Kesimpulan Utama

Di dalam artikel ini kita telah belajar bagaimana pola candlestick bearish sangat berguna untuk mengunjurkan bilakah harga aset akan mula merosot. Candlestick bearish menandakan bahawa pada satu saat para penjuallah yang mengawal harga aset, jadi keupayaan untuk mengenal pasti pola-pola bearish sangat berguna untuk para penjual membuka urusniaga jual. Jadi jika anda mahu maksimumkan keuntungan anda, cari pola-pola ini di carta candlestick, analisa situasi di pasaran, dan pastikan untuk bertindak sepantas yang mungkin!

Baca lebih lanjut

  • 1637

Notis pengumpulan data

FBS menyimpan rekod data anda untuk mengoperasikan laman web ini. Dengan menekan butang "Terima", anda menyetujui Polisi Privasi kami.

Callback

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Tukar nombor

Permohonan anda telah diterima

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Permohonan panggil balik seterusnya untuk nombor telefon ini
boleh dilakukan dalam dalam

Jika anda mempunyai isu yang perlu disegerakan, sila hubungi kami menerusi
Live Chat

Masalah dalaman. Sila cuba sebentar lagi

Jangan bazir masa anda – pantau bagaimana NFP mempengaruhi dolar AS dan kaut keuntungan!

Anda sedang menggunakan pelayar web yang versinya sudah lapuk.

Kemaskini kepada versi terkini atau cuba pelayar lain untuk penggunaan yang lebih selamat, selesa dan produktif.

Safari Chrome Firefox Opera