1. FBS broker  >
  2. Blog FBS >
  3. Memperbaiki kehidupan anak-anak sekolah dari Mae Chaem, Thailand
2023-12-21 • Dikemaskini

Memperbaiki kehidupan anak-anak sekolah dari Mae Chaem, Thailand

Bagi kami, pendidikan anak-anak di kawasan pedalaman adalah suatu subjek yang sentiasa dekat di hati. Ibu bapa dari kejiranan yang daif tidak mampu menghantar anak-anak mereka ke sekolah yang elok. itu pun jika mereka mampu menghantar mereka ke sekolah. Sekolah pedalaman beroperasi sebahagian besarnya bermodalkan semangat para guru untuk memberi sebanyak mungkin yang mereka mampu. Duit tidak pernah mencukupi untk buku-buku, pakaian seragam persekolahan, bahan mengajar dan pembelajaran yang baik, dan malah lebih dari itu anak-anak sering tidak mempunyai tenaga yang cukup untuk belajar dengan baik kerana perlu membantu ibu bapa di rumah dan menempuh perjalanan jauh pergi balik antara rumah dan sekolah. Proses pendidikan menjerihkan dan ramai pelajar yang terkandas, menyumbang kepada penerusan kitaran roda kemiskinan. 

thai kids blog1.jpg

Kami telah memutuskan untuk melawat salah satu tempat sebegini untuk melihat sendiri situasinya, menawarkan pertolongan di mana ia paling diperlukan dan yang paling penting sekali untuk membawa perhatian masyarakat kepada masalah pendidikan anak-anak ini. 

Ada sebuah kampung terpencil di pergunungan wilayah Mae Chaem, Thailand. Penduduknya adalah orang-orang yang berkerja keras dan menghabiskan kebanyakan masa mereka membanting tulang di bendang. Berkerja di sektor pertanian berpendapatan rendah tidak mendatangkan banyak wang untuk kemewahan seperti bahan pendidikan atau malah pakaian panas sekali pun. 

Kebanyakan penduduk tempatan tidak mampu menyediakan semua keperluan anak-anak mereka, malahan anak-anak kecil diharap membantu ibu bapa mereka bertani. Mereka yang berkerja di bendang jarang menghantar anak-anak mereka ke sekolah untuk tempoh berpanjangan kerena anak-anak itu diperlukan untuk membantu membuat kerja-kerja rumah. 

Baan Sam Sop adalah sekolah yang paling hampir dengan kampung itu, terletak sejam perjalanan berjalan kaki menerusi cerun yang sukar dan merbahaya, dan ia tidak boleh diakses menggunakan kenderaan. Anak-anak kecil perlu menempuh perjalanan mencabar setiap hari untuk ke sekolah. Walaupun mereka sudah terbiasa dan kelihatan optimistik, bahaya perjalanan sebegitu masih lagi satu realiti yang jerih. Sehingga hari ini penduduk tempatan masih ingat dengan tragedi menyayat hati apabila beberapa anak-anak tempatan ditimpa runtuhan batu berhampiran satu cerun dalam perjalanan biasa ke sekolah. 

21533976.jpg

(Jalan menuju ke sekolah Baan Sam Sop melewait tempat-tempat yang cantik tetapi acap kali berbahaya)

Bila orang-orang tempatan bercakap tentang jalan tersebut, bukan cerun berbahaya yang mengganggu mereka, atau cuaca buruk. Mereka tahu tidak ada sekolah lain jadi mereka tidak boleh mengubah laluan tersebut. Masalah terbesar adalah bahawasanya mereka tidak mampu mengadakan pakaian panas untuk anak-anak mereka. Secara purata, setiap anak-anak lelaki dan perempuan di kampung ini mempunyai hanya satu atau dua pasang pakaian, dan ini sama sekali tidak cukup untuk menempuh cuaca sejuk dengan selesa. Iklim di pergunungan boleh menjadi ancaman, cuaca panas boleh bertukar menjadi sejuk dengan pantas.

Bila fajar menyinsing, anak-anak kampung bersedia untuk perjalanan panjang dan sejuk ke sekolah. Laluan mereka menerusi gunung-gunung disulam dengan batu-batu licin, jalan berlecak yang panjang dan berbahaya, serta jambatan yang sempit dan goyah. 

Optimisme dan kesungguhan yang mengkagumkan terus mendorong anak-anak ini mengatasi segala rintangan dalam perjalanan mencari ilmu, dari usia kecil mereka telah mempelajari semuanya, termasuklah betapa ilmu itu harus dikejar. Tetapi kami percaya usaha keras harus diberikan ganjarannya.

Selepas berbual-bual dengan anak-anak itu, guru sekolah Baan Sam Sop dan beberapa ibu bapa mendapat idea apa hadiah yang paling baik untuk anak-anak ini. Pasukan kami mengambil ukuran dari setiap anak dan mereka cipta pakaian seragam baru persekolahan yang paling sesuai dengan mereka.

Bila membuat rekaan pakaian seragam kami cuba untuk ingat beberapa perkara: pertama sekali ia haruslah berupaya memanaskan tubuh. jadi kami perlu menggunakan bahan yang sesuai yang mampu memerangkap haba. Sifat penting yang kedua adalah ia perlu ringan dan longgar, jadi ia tidak mengekang pergerakan. Anak-anak ini berjalan kaki dalam jarak jauh dan sering perlu mengatasi rintangan dalam perjalanan. Akhir sekali, pakaian seragam ini harus cukup lasak untuk dipakai merentasi hutan tebal, serta mudah pula dibasuh selepas menempuh jalan berlecak. 

Kami kembali semula ke Mae Chaem, tetapi kali ini dengan hadiah. Pakaian seragam yang dibuat khas untuk anak-anak sekolah Baan Sam Sop, bahan-bahan pelajaran dan makanan untuk jamuan sekolah. Anak-anak tersebut sungguh gembira sekali, begitu juga dengan kami. Ini benar-benar sebuah inspirasi, betapa anak-anak Mae Chaem menunjukkan walau siapa pun anda, dari mana asal anda, anda sentiasa boleh mencipta peluang untuk diri dan mencapai sesuatu yang lebih baik, yang anda perlu lakukan adalah untuk kuatkan tekad dan percaya dengan diri anda sendiri.

Jalan menuju kejayaan kerap disulami dengan batu-batu tajam dan menyusuri jambatan yang goyah, tetapi tidak kira apa yang mendatang kami akan sentiasa bersama anda. 

Baca lebih lanjut

  • 3199

Notis pengumpulan data

FBS menyimpan rekod data anda untuk mengoperasikan laman web ini. Dengan menekan butang "Terima", anda menyetujui Polisi Privasi kami.

Callback

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Tukar nombor

Permohonan anda telah diterima

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Permohonan panggil balik seterusnya untuk nombor telefon ini
boleh dilakukan dalam dalam

Jika anda mempunyai isu yang perlu disegerakan, sila hubungi kami menerusi
Live Chat

Masalah dalaman. Sila cuba sebentar lagi

Jangan bazir masa anda – pantau bagaimana NFP mempengaruhi dolar AS dan kaut keuntungan!

Anda sedang menggunakan pelayar web yang versinya sudah lapuk.

Kemaskini kepada versi terkini atau cuba pelayar lain untuk penggunaan yang lebih selamat, selesa dan produktif.

Safari Chrome Firefox Opera