Purata Bergerak – instrumen terbaik pedagang

Purata Bergerak – instrumen terbaik pedagang

2023-01-24 • Dikemaskini

Indikator teknikal memainkan peranan yang sangat penting: ia mengira sesuatu dan memvisualkannya di dalam perisian perdagangan lantas menjimatkan masa peniaga. Purata Bergerak (MA, Moving Average) satu indikator yang klasik dan ia juga antara yang paling berguna. Di dalam artikel ini, kita akan melihat bagaimana MA berfungsi dan bagaimana cara menggunakannya untuk meningkatkan hasil perdagangan. Kini Purata Bergerak boleh didapati di Aplikasi FBS Trader.

Apakah itu Purata Bergerak?

Takrifan indikator ini sudah termaktub di dalam namanya itu sendiri. Pertama, MA menunjukkan harga purata untuk tempoh yang anda pilih. Sekiranya anda memilih tempoh ‘50’ pada rangka waktu harian, garis tersebut akan menunjukkan harga purata untuk 50 hari yang terakhir. Kehidupan ini terus berjalan lantas hari-hari baru tiba tanpa henti, tempoh '50 hari terakhir' tersebut pun turut beranjak 'maju' ke hadapan. Titik-titik baru muncul di carta membentuk garisan – Purata Bergerak 50 hari.

Bagaimana cara menggunakan Purata Bergerak bila berdagang?

MA adalah alat yang amat berharga. Ada dua cara bagaimana ia boleh menolong anda membuat keputusan perdagangan yang kompeten:

  1. Apabila trend harga tidak jelas, MA akan menunjukkannya kepada anda. Sekiranya MA naik, ia adalah uptrend (aliran menaik). Sekiranya penunjuk turun, ini adalah downtrend (aliran menurun). Semudah itu.
  2. Anda boleh menggunakan MA sebagai sokongan dan rintangan. Sekiranya harganya mendekati MA dari atas ke bawah, ada kemungkinan besar garis itu akan membuatnya berhenti dari terus turun atau malah berpatah balik ke atas. Sekiranya harga naik ke arah MA dari bawah, kemungkinan besar garis itu akan membuatnya berhenti dari terus naik atau bahkan berpatah balik ke bawah. Hanya tambahkan MA pada carta dan anda akan mendapat sokongan dan rintangan anda secara automatik.

FBS Trader MA 11.jpgFBS Trader MA12.jpg   

Tetapan mana yang hendak dipilih?

Indikator ini mempunyai dua parameter utama: jenis dan tempoh.

Jenis. Sekiranya anda mahukan garisan klasik yang menunjukkan harga purata, pilih Purata Bergerak Ringkas (SMA, Simple Moving Average) yang menggunakan harga penutupan candlestick. Sekiranya anda mahukan MA anda memberikan wajaran (pemberat) yang lebih besar pada harga yang lebih terkini (iaitu lebihkan fokus pada pergerakan harga terkini), pilih Purata Pergerakan Eksponen (EMA, Exponential Moving Average). Sekiranya tujuan anda adalah untuk menghilangkan gerakan-gerakan rawak pada harga, yang mana ianya tidak penting dan hanya mengganggu perhatian kita, pilih MA yang dilicinkan (smoothed MA). MA jenis ini sangat sesuai untuk menentukan arah trend.

Tempoh. Semakin kecil tempohnya, MA semakin hampir dengan harga. Purata Bergerak dengan tempoh ‘1’ sebenarnya adalah harga itu sendiri. Semakin besar tempoh yang dipilih, semakin jauh kemiripan MA dengan gerakan harga. Kami mengesyorkan agar anda mengubah-ubah tempoh MA anda untuk melihat bagaimana garisnya berubah. Untuk rangka waktu harian, mingguan, dan bulanan, peniaga biasanya lebih suka tempoh seperti 50, 100, dan 200. Untuk rangka masa seperti H1 dan lebih rendah, tempoh MA yang popular adalah 9, 12, dan 26.

FBS Trader MA2.jpg

Strategi perdagangan dengan Purata Bergerak

Sekarang bahagian terbaik – strategi! Strategi perdagangan memberikan anda satu set peraturan untuk masuk dan keluar dari pasaran. Anda hanya perlu mengikuti langkah-langkahnya dengan teliti. Ingat bahawa adalah anda disyorkan untuk menguji strategi yang ingin digunakan dengan akaun demo terlebih dahulu.

Strategi # 1: Tiga Rangka Masa

  1. Tambahkan SMA 60 ke carta. Rangka masa M5, H1, dan H4 disyorkan untuk EUR/USD atau GBP/USD.
  2. Periksa rangka masa yang terbesar (H4). Sekiranya harga semasa berada di atas 60 SMA, pertimbangkan untuk membuka urusniaga beli. Sekiranya harga semasa di bawah SMA 60, pertimbangkan untuk membuka urusniaga jual.
  3. Lihat rangka masa seterusnya (H1). Sekiranya terdapat isyarat beli pada H4, di sini harga semasa juga harus melebihi SMA 60-tempoh. Sekiranya terdapat isyarat jual pada H4, di sini harga semasa di H1 juga harus berada di bawah SMA 60-tempoh.
  4. Periksa rangka masa terakhir (M5). Cari persilangan antara harga dan SMA 60. Sekiranya anda mencari peluang membeli, tunggu harga melintasi SMA 60 dari bawah ke atas. Sekiranya anda ingin menjual, tunggu harga melintasi SMA 60 dari atas ke bawah. Sekiranya anda mahukan kepastian 100%, tunggu bila harga menembusi harga tertinggi/terendah tempatan yang terdekat.
  5. Buat pesanan Ambilan Untung (Take Profit) berhampiran paras tertinggi/terendah sebelum ini, atau rentetkan (trail) Renti Rugi (Stop Loss) anda dan ikuti arah gerakan harga.

FBS Trader MA 3.jpgFBS Trader MA4.jpg

FBS Trader MA5.png

Strategi #2: Kembali ke Purata

  1. Gunakan SMA 50 atau EMA 50 di rangka masa yang paling anda sukai.
  2. Harga selalu cenderung kembali ke harga purata, jadi cari tempoh di mana harga berada terlalu jauh dari MA berbanding dengan tempoh lain di carta.
  3. Apabila anda menyedari bahawa jarak di antara harga dan MA sudah menjadi terlalu besar, cari pola candlestick penyongsangan, khususnya pola "pin bar" (candlestick dengan badan yang kecil dan satu bayangan bawah/atas yang panjang), contohnya seperti Hammer atau Shooting Star . Masuk pasaran mengikut arah yang diberikan oleh signal.

FBS Trader MA6.jpg

MUAT TURUN FBS TRADER

Serupa

Bagaimana cara berdagang dengan pola Cypher?
Bagaimana cara berdagang dengan pola Cypher?

Pola Cypher bukanlah formasi carta perdagangan yang paling terkenal. Namun begitu, instrumen perdagangan ini boleh membantu anda memahami dan meramalkan pergerakan harga dengan lebih baik.

Candlestick Jepun: Bimbingan Lengkap untuk Newbie
Candlestick Jepun: Bimbingan Lengkap untuk Newbie

Pernahkah anda terfikir berapa banyakkah perkakas baik yang telah dicipta oleh orang Jepun? Kod QR, navigasi kenderaan, mi segera, dan sushi merupakan sebahagian barangan dari Jepun yang tidak pernah terbayang oleh kita dan juga kita tak dapat hidup tanpanya.

Soalan yang lazim ditanya

  • Bagaimana cara membuka akaun di FBS?

    Klik butang 'Buka akaun' di laman web kami dan teruskan ke Laman Peribadi. Sebelum anda boleh mula berdagang, lengkapkan dahulu proses pengesahan profil anda. Sahkan alamat emel dan nombor telefon anda, sahkan ID anda. Prosedur ini menjamin keselamatan dana dan identiti anda. Sebaik anda selesai dengan semua prosedur keselamatan ini, pergi ke platform perdagangan yang menjadi pilihan anda, dan mulakan berdagang. 

  • Bagaimana cara untuk mula berdagang?

    Jika anda berumur 18+, anda boleh sertai FBS dan mulakan kembara FX anda. Untuk berdagang, anda perlukan sebuah akaun perbrokeran dan ilmu yang mencukupi tentang tindak-tanduk aset di pasaran kewangan. Mulakan dengan mempelajari ilmu-ilmu asas menerusi bahan-bahan pengajian percuma kami dan buka akaun di FBS. Mungkin anda mahu mencuba suasana perdagangan dengan wang maya di akaun Demo terlebih dahulu. Apabila anda sudah bersedia, masuk ke pasaran sebenar dan berdagang untuk berjaya.  

  • Cara-cara mengeluarkan wang yang anda raih di FBS?

    Prosedurnya jelas dan mudah. Pergi ke laman Pengeluaran di laman web, atau bahagian Kewangan di Laman Peribadi FBS dan akses Pengeluaran. Anda boleh dapatkan wang yang anda raih menerusi sistem pembayaran yang sama yang anda gunakan untuk deposit-deposit anda. Sekiranya anda mendanai akaun anda menerusi pelbagai kaedah, keluarkan keuntungan anda menerusi kaedah-kaedah yang sama, berkadaran dengan nisbah amaun deposit-deposit anda.

Deposit dengan sistem pembayaran tempatan anda

Notis pengumpulan data

FBS menyimpan rekod data anda untuk mengoperasikan laman web ini. Dengan menekan butang "Terima", anda menyetujui Polisi Privasi kami.

Callback

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Tukar nombor

Permohonan anda telah diterima

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Permohonan panggil balik seterusnya untuk nombor telefon ini
boleh dilakukan dalam dalam

Jika anda mempunyai isu yang perlu disegerakan, sila hubungi kami menerusi
Live Chat

Masalah dalaman. Sila cuba sebentar lagi

Jangan bazir masa anda – pantau bagaimana NFP mempengaruhi dolar AS dan kaut keuntungan!

Anda sedang menggunakan pelayar web yang versinya sudah lapuk.

Kemaskini kepada versi terkini atau cuba pelayar lain untuk penggunaan yang lebih selamat, selesa dan produktif.

Safari Chrome Firefox Opera