Brent: OPEC+ Mungkin Campur Tangan

Brent: OPEC+ Mungkin Campur Tangan

2021-10-29 • Dikemaskini

Apa yang akan berlaku?

Harga Brent jatuh selepas laporan inventori minyak mentah yang lebih rendah dari jangkaan. Biasanya, laporan yang lebih rendah dari jangkaan mendorong harga lebih tinggi, tetapi kali ini perkara yang sebaliknya pula terjadi.

Ia mungkin isyarat kebimbangan pelabur yang semakin meningkat tentang persidangan OPEC+ yang akan datang, di mana bekalan minyak global mungkin akan ditingkatkan. Terdahulu, Ketua Pegawai Eksekutif Saudi Aramco menyeru agar bekalan ditingkatkan, memandangkan inventori minyak global menyusut dengan terlalu pantas. Dari sudut pandangan beliau, jika OPEC+ tidak mengubah dasarnya, ia mungkin akan membawa kepada perlanjutan krisis tenaga global. Sekiranya ini yang berlaku, XBR/USD akan meledak dan mencapai $100 tidak lama lagi.

Analisis teknikal

Carta H4

XBRUSDH4.png

Di carta 4H, Brent jatuh melepasi purata bergerak 100 tempoh. Pada masa ini ia mengukuh di antara $81.7 dan $83.3. Harga tempatan tampak sudah terlebih jual (oversold) menurut RSI, itulah sebabnya mengapa kita melihat pullback ke atas ke $84.2 terlebih tdahulu. Garisan rintangan utama adalah purata bergerak 50 tempoh, yang telah mengekang harga sejak pertengahan bulan September 2021. Jika XBR/USD menembusi rintangan ini, ia mungkin akan naik setinggi $85.6 sekali lagi. Jika tidak, jika ia disanggah, ia akan menjadi satu lagi bukti permulaan sebuah downtrend. Sasaran utama untuk pergerakan menurun ialah $81.7 dan $79.5.

Carta mingguan

XBRUSDWeekly.png

Di carta mingguan, situasi yang berlaku pada tahun 2018 berulang kembali. Harga telah melakar 3 paras tertinggi dengan capahan RSI sama seperti yang berlaku sebelum ini. Kemudian, selepas pola itu muncul, harga telah jatuh selama 7 minggu berturut-turut. Persidangan OPEC+ pada 4 Ogos akan menjawab persoalan: “bolehkah analisis teknikal meramalkan masa depan?”

BERDAGANG SEKARANG

Serupa

Adakah kenaikan harga minyak sudah berakhir?
Adakah kenaikan harga minyak sudah berakhir?

Pada hari Khamis, 2 Jun, Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Petroleum Plus (OPEC+) telah bersetuju untuk meningkatkan pengeluaran sebanyak 648,000 tong sehari (bpd) pada bulan Julai dan Ogos.

Berita terkini

Deposit dengan sistem pembayaran tempatan anda

Notis pengumpulan data

FBS menyimpan rekod data anda untuk mengoperasikan laman web ini. Dengan menekan butang "Terima", anda menyetujui Polisi Privasi kami.

Callback

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Tukar nombor

Permohonan anda telah diterima

Pengurus akan menghubungi anda dalam amsa terdekat

Permohonan panggil balik seterusnya untuk nombor telefon ini
boleh dilakukan dalam dalam

Jika anda mempunyai isu yang perlu disegerakan, sila hubungi kami menerusi
Live Chat

Masalah dalaman. Sila cuba sebentar lagi

Jangan bazir masa anda – pantau bagaimana NFP mempengaruhi dolar AS dan kaut keuntungan!

Anda sedang menggunakan pelayar web yang versinya sudah lapuk.

Kemaskini kepada versi terkini atau cuba pelayar lain untuk penggunaan yang lebih selamat, selesa dan produktif.

Safari Chrome Firefox Opera