Butterfly

Baca artikel ini di laman web FBS

The Butterfly adalah satu lagi bentuk pola Gartley. Ia ditemui oleh Bryce Gilmore dan Larry Pesavento. Pola ini biasanya terbentuk berdekatan dengan paras-paras terendah dan tertinggi (extreme lows and highs) di pasaran dan memberikan isyarat akan berlakunya penyongsangan.

Ciri istimewa yang utama tentang pola Butterfly adalah CD berlanjutan melebihi XA.

Berikut adalah parameter-parameter kunci bagi suatu pola Butterfly:

- Titik B berada sehingga pengunduran (retracement) 78.6% XA.

- Titik C boleh berada pada pengunduran 38.2%-88.6% AB.

- Titik D boleh ditemui pada sambungan 161.8%-261.8% AB atau pada sambungan 127.2%-161.8% XA. Beza antara ia dan Pola Gartley adalah betapa D bukan berada di pengunduran (retracement) XA tetapi di sambungannya.

Cara berdagang

Titik masuk adalah pada titik D, yang mana ia adalah zone potensi penyongsangan. Ambilan Untung (TP) boleh berada pada 61.8% CD (TP1), dan/atau pada 127.2% CD (TP2). Anda juga boleh menyasarkan titik-titik B (pendekatan konservatif) dan A (pendekatan agresif). Pasang Renti Rugi (SL) sejajar dengan paraturan pengurusan risiko anda.

Ini satu contoh pola Butterfly yang bearish.

Titik B berada pada pengunduran 78.6% XA. Titik C berada pada pengunduran AB. Titik D pada sambungan (extension) 127.2%-161.8% XA.

Mula berdagang

2023-05-25 • Dikemaskini

FBS menyimpan rekod data anda untuk mengoperasikan laman web ini. Dengan menekan butang "Terima", anda menyetujui Polisi Privasi kami.